יום שבת, 20 בנובמבר 2021

עיסת נייר - Papier-mâché

 עיסת נייר (בצרפתית: Papier mâché – נייר לעוס) היא חומר פיסולי רך וגמיש, הנוצר מערבוב דבק עם פיסות נייר או קרטון. מהעיסה יוצרים פסלים, תכשיטים, קופסאות, מסכות וכו' . לאחר שהעיסה מתייבשת, מתקבל חומר קשיח מאוד, שלא ניתן לעיבוד צורני נוסף, אלא באמצעות חיתוך. 

נייר פותח לראשונה בסין בתקופת שושלת האן (206 לפנה"ס-220 לספירה). זמן קצר לאחר מכן למדו לערבב נייר עם משחה ליצירת אובייקטים תלת ממדיים כמו קסדות, תיבות עם מכסה, כובעים וקישוטים. כך הומצאה עיסת נייר. ניתן היה לבצע את תהליך עיסת הנייר בכמה דרכים שונות. הנייר נחתך לרצועות קטנות בשילוב משחה שנמרחה על תבניות. העיסה  נחתכה לחתיכות קטנות ושולבה במשחה שנוצקה לתוך תבניות צורניות, או גיליונות ניירות רבים שהונחו בשכבות עם משחה ביניהם ונלחצו על לוחות. לאחר יצירת עיסת הנייר, ניתן היה למרוח שכבות מרובות של לכה מבריקה, מה שהפך אותה לעמידה, ולמרבה ההפתעה אפילו עמידה למים.

כיום שתי השיטות לשימוש בעיסת נייר נעשות עם דבק. השיטה הראשונה עושה שימוש ברצועות נייר טבולות בדבק, והשנייה, עיסה המתקבלת על ידי השריית נייר או הרתחה במים שאליה מוסיפים דבק.

השיטה המסורתית לייצור דבק לעיסת הנייר היא שימוש בתערובת של מים וקמח או עמילן אחר, המעורבב למרקם של שמנת סמיכה אך כדי להימנע מחרקים שנמשכים לדבק הקמח, משתמשים כיום בשילוב של דבק לבן ודבק טפטים שמזכיר במרקמו את דבק העמילןהוספת שמן ציפורן סבון או חומרים משמרים אחרים, כגון מלח, מפחיתה את הסיכוי שהמוצר יפתח עובש או יאכל על ידי חרקים.

- שיטת רצועות הנייר, הנייר נחתך או נקרע לרצועות, ונטבל בדבק מעורבב עם מים (יחס של כ 2 שליש דבק על שליש מים) עד לספיגהלאחר מכן מניחים את רצועות הנייר עם הדבק בשכבות בתוך תבנית מבנית או על שלד, רשת וכו' ומניחים להם להתייבש לאטהשיטה הזאת נוחה יותר כשעובדים על בסיסים ניידים  כמו צלחות וקערות וזה נותן גם אפשרות לעבוד עם נייר צבעוני מראש, כמובן לא לשכוח למרוח הרבה לכה (עדיף להשתמש ביאכט ורניש, לכה חזקה על בסיס שמן), זה שומר על הנייר ואוטם אותו.

כמו בסרטון הזה 


ובשיטה ההפוכה כמו בסרטון הזה

שיטת העיסה, הנייר חייב להיות מושרה במים לפחות למשך הלילה, או מבושל בהרבה מים  עד התפרקות הנייר לפרורים. סוחטים היטב את עודפי המים, מפוררים את הנייר לפרורים קטנים ומוסיפים דבק תוך כדי לישה, לערבוב ולפרוק הגושים. כדי להימנע מפעולת ההשריה, אפשר להשתמש בנייר טואלט. לבסוף אוטמים את היצירה על ידי צביעה עם צבע או חומר הדוחה מים והרבה לכה.  לפני צביעת כל מוצר של נייר, הדבק חייב להיות יבש לגמרי, אחרת ייווצר עובש והמוצר יירקב.

הרשת מוצפת במתכוני עיסת נייר ואני בחרתי מתכונים של שתי אמניות שאני מאוד אוהבת ובעברית לנוחיותכם.

1. ענת ארפז ''שעיסת נייר היא אהבה ודרך חיים עבורה'' מביאה מתכון של 

עיסה מנייר טואלט  

וכך היא כותבת ''בסטודיו שלי משתמשים רק בעיסת נייר עשויה מנייר טואלט משתי סיבות עיקריות – ראשית, כל סוג אחר של נייר דורש השרייה ממושכת במים לפני ערבובו עם דבקים והפיכתו לעיסה. כאשר מכינים עיסה מנייר טואלט אין צורך בהשריה וניתן להתחיל ליצור מיידית, ללא עיכובים. בנוסף, עיסת נייר הטואלט מאפשרת גימור חלק מאוד, לעומת המרקם הגבשושי המתקבל כאשר משתמשים, למשל, בנייר גרוס...''

עבודות פיסול בעיסת נייר בסטודיו של ענת

גם אנג'לה בן-אליעזר שהיא מומחית גדולה לבניית רהיטים מקרטון, משתמשת בעיסה זאת ומדגימה בסרטון איך יוצרים עיסה במהירות 

2. ליאת בנימיני -אריאל היא אמנית המפסלת בעיסת נייר, מציירת, מאיירת ויוצרת אמנות בטקסטילמכינה 

עיסת נייר מקרטוני ביצים ועוד 

וכך היא כותבת ''בסטודיו שלי מכינים עיסת נייר מנייר ממוחזר כמו נייר משרדי גרוס או קרטוני ביצים, סבון נוזלי אנטיבקטריאלי לשימוש ביתי כמו אג'קס או פנטסטיק, מים חמים, ודבק לבן (פלסטי). אפשר להכין עיסת נייר מכל נייר, עיתונים פחות מומלצים כי הדיו של הדפוס נמס ומלכלך את העיסה בשחור...''  

אני ממש מאוהבת בעבודות של ליאת והנה כמה מהם כאן 

וגם הדרכה של ליאת בנימיני מהיוטיוב ליצירת רימון 


הדרכות נוספות ביוטיוב המביאות מתכונים ל''חמר נייר'' מקצועי וקשיח מאוד המשלב חומר בניה

מאת Cheerful Craft

Cheerful Craft

מתכון חמר הנייר כולל את המרכיבים הבאים:

- נייר טואלט - גליל אחד

- מים - 1.5 ליטר

- דבק PVA - 200-250 מ"ל

- שמן חמניות - 50 מ"ל

- עמילן תפוחי אדמה - 200 גרם

- טיח גימור לבניין (שפכטל גבס, טיח קיר פיניש) 200-300 גרם

חָשׁוּב! כדי לוודא שחמר הנייר בריכוז הנכון ואין בו גושים, הוסיפו את החומרים לנייר הטואלט לפי הסדר המופיע בסרטון וערבבו הכל היטב!


ומתכון נוסף של ג'וני גוד מומחית מספר 1 לעיסת נייר שיש לה גם אתר מרשים מלא בהסברים והמון דוגמאות פיסול למכירה, ממש מומלץ !


חשוב מאוד להחליק את העיסה שלא תישאר במרקם גרגירי לכן הנה סרטון מומלץ נוסף של ג'וני גוד, איך להחליק את חמר הנייר בזמן העבודה כדי שלא נצטרך לשייף אותו אחרי שהוא מתייבש (הטיח מעלה אבק רב ולא בריא בזמן השיוף) 


הפיל המפורסם של ג'וני גוד 


את ההסבר המצולם שלב אחר שלב לפיל הזה, מצאתי בבלוג techies diy adventures

כל פיסול בעיסת נייר מתחיל ביצירת בסיס מבני חזק, עליו מדביקים את העיסה. הבסיס יכול להיות מבקבוקים, רשת, קרטון, עץ, נייר עיתון דחוס או שילוב של כל המרכיבים יחד ליצירת פסל בסיסי ועם הרבה מסקינג טייפ לחיבור החלקים. לאחר יבוש של היצירה אפשר לצבוע אותה בצבעים אקריליים או לצפות בדקופאז', במקרה של הדבקת מפיות, כדאי לצבוע לפני כן את העבודה בצבע לבן בגלל שקיפות המפית. לסיום כמו שכבר הזכרנו יש לצפות ב 2-3 שכבות לכה (יאכט ורניש)

רוני רות פלמר מלמדת כיצד לפסל זוג ציפורי אהבה מנייר ועיסת נייר


שיטה מעניינת פיתח המעצב ג'ימס שו הלונדוני, אקדח ספרי לעיסת נייר ( ‘papier-mâché gun’), המרסס תערובת של סיבי נייר ממוחזרים על רשת והוא יוצר מזה, רהיטים מאוד ייחודים. 


הדרכה לאהיל במראה טבעי, מעיסת נייר מצאתי בבלוג המפורסם hometalk

הדרכה מדליקה לשולחן צד מקרטון ועיסת נייר תוכלו למצוא באתר המופלא Instructables שהוא כולו סדנאות הדרכה.

הדרכה לטווס המשגע של אניה, נמצאת אצלי בבלוג כבר שנים רבות והיא ממש מומלצת ושווה ביקור
מגדה מחדר-יצירה, העיזה וניסתה, יצאה לה יצירה מפוארת כולה נייר, כולל נוצות.

את הבלוג הבית של יעלי. (הבלוג של יעל אלקיים - אומנות, יצירה, צילום, אוכל והרבה דברים טובים)  כבר הכרתם ??? אם לא, ממליצה בחום להיכנס ולדפדף בכל עבודות היצירה שלה, במיוחד עבודות עיסת הנייר שכל כך אהבתי 
גם אנחנו ב''חדר-יצירה'' מתנסים בעיסת נייר ויש תוצאות ממש מרשימות. (העבודות שייכות לאביבה רווח ודליה כהן)

עם התפתחות המסחר במאות ה-16 עד ה-18, פריטי עיסת נייר מסין הועתקו באירופה. מוצרים אלה נצבעו בדרך כלל בשחור או אדום והיות ועיסת הנייר אפשרה יצירת עיטורים וצורות מורכבות שקל היה ליצור עם נייר מאשר עם עץ, המוצרים קושטו בטכניקות של הזהבה, מוטיבים המצוירים ביד וקישוטי אם הפנינה (שכבות ססגוניות של קונכיות ופנינים) אותם היה ניתן לפרוס דק מאוד ולמרוח בדבק ולכה כדי להיראות כאילו הם משובצים. קופסאות תה, קופסאות תפירה ולוחות משחק מעוטרים במוטיבים סיניים היו פריטי עיסת נייר פופולריים. עיטור זה נקרא Chinoiserie והמחיש את הקסם של המערב מתרבות המזרח והתשוקה לתה, תבלינים, משי ופורצלן. כך נוצרו גם הרהיטים המדהימים האלה בתקופה הוויקטוריאנית 


לסיום...כרגיל... המלצה לעוד הרבה רעיונות יצירה בעיסת נייר, אצלי בפינטרס תחת הכותרת 

 מסתבר שאפילו אנשים אפשר לגלגל בתוך נייר עיתון




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובתכם חשובה לי, תודה רבה !