הכתב כאמנות – מסימן פשוט ליצירת מופת
“כשהאדם הקדום חרט מילים באבן או כתב סימנים על חרס – הוא לא רק תקשר. הוא יצר יצירה. הכתב עצמו היה ציור, חלק בלתי נפרד מהאמנות והזהות התרבותית.”
סודות כתב החרטומים |
הפענוח המופלא של כתב יתדות |
שלב 4 – מילים ראשונותכתבו שמות קצרים או מילים פשוטות.הקפידו על ריווח אחיד בין האותיות ונסו לשלב גדלים שונים שלב 5 – יצירת קומפוזיציהבחרו משפט קצר.הוסיפו עיטורים עדינים – קווים, פרחים, מסגרת וכך המילים הופכות ליצירה אמנותית שלמהחשוב !!! תרגול יומי – גם 10 דקות ביום משפרות פלאים.סבלנות – קליגרפיה היא אמנות של קצב איטי ומדויק.שימוש בנייר מודפס עם שורות – עוזר לשמור על גובה אות אחיד.נשימה ורוגע – היד נינוחה, לא מתוחה.
''הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא'' חני גרוס |
פרנק ללוּ – היופי הרוחני של האות העברית
פרנק ללוּ (Frank Lalou), יליד צרפת (1958), נחשב לאחד מאמני הקליגרפיה העברית החשובים בעולם.
הוא למד אמנות וקליגרפיה קלאסית, אך בחר להתמקד באותיות העבריות – גם מבלי לדעת עברית – מתוך משיכה לצורה, תנועה ואור.
ביצירותיו האותיות הופכות לציור רוחני – קווים זורמים, צבעי זהב ודיו שחור היוצרים תחושת מדיטציה.
ללוּ עיצב מאות כתבי יד מאוירים של מזמורים, פיוטים ופסוקים תנ"כיים, ומציג את עבודותיו בגלריות בפריז, ניו-יורק וירושלים.
באתר שלו ניתן לראות את היצירות הייחודיות שבהן האותיות עצמן נושמות וחיות.
פרנק ללוּ – אותיות כנשימה וכמדיטציה |
🕌 קליגרפיה ערבית – خطّ (Khaṭṭ)
הקליגרפיה הערבית התפתחה במקביל לשפה הערבית והאסלאם, כאשר הקוראן מילא תפקיד מרכזי בהתפתחותה. היא התפתחה משני סגנונות עיקריים – כופי ונסח'י – ששימשו בסיס לסגנונות רבים אחרים, היא הפכה לאמנות נשגבת וכל מילה היא עיטור, וכל קו הוא תפילה.
יופי וצורה -הקליגרפיה הערבית נכתבת מימין לשמאל, ומורכבת מקווים גולשים וקשתות. יש סגנונות רבים, שכל אחד מהם נושא היסטוריה ואופי משלו:
-
Naskh (نسخ) – כתב קריא וברור, מתאים לטקסטים דתיים.
-
Thuluth (ثلث) – כתב מעוגל ואלגנטי, משמש לקישוטי מסגדים וכותרות.
-
Diwani (ديواني) – כתב עשיר ומפותל, עם קווים דקים ועיטורים.
-
Kufi (كوفي) – כתב עתיק, גיאומטרי ומרובע, בעל נוכחות חזקה מאוד.
-
הכינו נייר איכותי או קלף דק, וכלי כתיבה חד־ראש (Qalam قلم).
-
ערבבו דיו כהה עם טיפת שמן או מים מזוקקים.
-
שרטטו תחילה את הציר העליון של המילה, ולאחר מכן את הקשתות.
-
התחילו במילה الحمد لله (“אל־חמדו ללה”) בסגנון Thuluth.
-
שימו לב לרווחים – הם חשובים לא פחות מהאותיות עצמן.
-
לאחר הייבוש, הוסיפו נקודות וקישוטים עדינים להשלמת היצירה.
בקליגרפיה הערבית, כל תנועה נחשבת מדידה של נשמה ודיוק, והאיזון בין יופי לקריאות הוא סוד האמנות כולה.
קליגרפיה ערבית כיצירה – עיטור, גיאומטריה ואינסוף |
🕌 eL Seed – אמן קליגרפיה ערבית מודרנית | טוניס / צרפת
האמן eL Seed נולד בפריז להורים טוניסאים ומשלב גרפיטי עם קליגרפיה ערבית מסורתית.
הוא כותב על קירות בניינים שלמים מילים מהקוראן, שירים וציטוטים של שלום וסובלנות.
הקליגרפיה שלו צבעונית, מעגלית ונראית מרחוק כמו תחרה של קווים ערבים זורמים.
מטרתו – להראות שהשפה הערבית היא שפת יופי וחכמה, לא של פחד.
קליגרפיה עירונית – שפה, צבע ותנועה |
עבודת יד – עץ, זהב וכתב זורם |
הקליגרפיה של המזרח הרחוק
“במזרח, הכתב הפך לנשימה. כל קו במכחול הוא הד לאנרגיה של הכותב.”
ההתפתחה מכתב ציורים קדום, כשהיא שואבת את שורשיה מהכתב הסיני, והיא מהווה אמנות חזותית מורכבת המבוססת על כתיבה באמצעות מכחול ודיו שחור. היא התפתחה לסגנונות שונים בסין, יפן וקוריאה, תוך השפעה הדדית ושימוש בכתב הקיסרי (AI)
-
Kaisho (楷書) – כתב מדויק וברור, שבו כל קו מופרד.
-
Gyōsho (行書) – כתב חצי־זורם, בין דיוק לרכות.
-
Sōsho (草書) – כתב עשב, חופשי וזורם, כמעט מופשט.
איך כותבים?הניחו את דף נייר האורז על שולחן שטוח.ערבבו דיו שחור עם מעט מים עד שהמרקם אחיד.טבלו את המברשת בקצה בלבד – לא לעומק.קחו נשימה עמוקה וציירו את הסימן 永 (Eternity – נצח).התחילו בקו האנכי מלמעלה למטה, אחר כך הוסיפו את הקווים הצדדיים.שמרו על קצב אחיד ורציף – כל קו חייב "לנשום".
Kaisho (楷書) – כתב מדויק וברור, שבו כל קו מופרד.
Gyōsho (行書) – כתב חצי־זורם, בין דיוק לרכות.
Sōsho (草書) – כתב עשב, חופשי וזורם, כמעט מופשט.
🏯 וואנג דונגלינג – Wang Dongling אמן הקליגרפיה סינית־יפנית מודרנית | סין
וואנג דונגלינג נחשב לאחד הקליגרפים הגדולים החיים כיום בסין.
הוא יוצר קליגרפיות ענק על קירות ובדים עצומים, שבהם האותיות הסיניות כמעט נמסות לצורות מופשטות.
הוא משלב קליגרפיה מסורתית עם אמנות מופשטת מודרנית — הדיו נשפך, נוזל, ונראה כמו תנועה של רוח.
יצירותיו מוצגות במוזיאונים הגדולים בעולם, כולל ניו יורק, לונדון ובייג׳ינג.
וואנג דונגלינג נחשב לאחד הקליגרפים הגדולים החיים כיום בסין.
הוא יוצר קליגרפיות ענק על קירות ובדים עצומים, שבהם האותיות הסיניות כמעט נמסות לצורות מופשטות.
הוא משלב קליגרפיה מסורתית עם אמנות מופשטת מודרנית — הדיו נשפך, נוזל, ונראה כמו תנועה של רוח.
יצירותיו מוצגות במוזיאונים הגדולים בעולם, כולל ניו יורק, לונדון ובייג׳ינג.

בלוג הקליגרפיה של יורם קפלן – השראה וציוד

תמונות לקיר וכריות

כד קרמיקה מורי עם קליגרפיה ערבית

גלוית שנה טובה

מפה

ואפילו הדפסה על הקירות
בעולם שמשתנה כל הזמן, הכתב נשאר עדין ונצחי.
קו אחד, נשימה אחת, ותמיד נולדת יצירה חדשה. אז לכו ליצור משהו חדש וקסום !
מים רבים לא יכבו את האהבה...
בלוג הקליגרפיה של יורם קפלן – השראה וציוד |
תמונות לקיר וכריות |
כד קרמיקה מורי עם קליגרפיה ערבית |
גלוית שנה טובה |
מפה |
ואפילו הדפסה על הקירות |
קו אחד, נשימה אחת, ותמיד נולדת יצירה חדשה. אז לכו ליצור משהו חדש וקסום !
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שמחתי לקרוא את תגובתכם, זה חשוב לי מאוד!!! תודה רבה לכם !