יום שלישי, 28 באפריל 2020

צריבת עץ - Pyrography


במעקב אחר ההיסטוריה ההתפתחותית של אמנות הפירוגרפיה  אפשר למצוא יצירות אמנות רבות שנצרבו על  עורות, עץ ואפילו עצמות. 
בתחילה נעשה שימוש בחפצי מתכת מחוממים ישירות מהאש כדי לצרוב,  שיטה פשוטה מאוד אך יעילה שהייתה בשימוש עד ימי הביניים.
עם התקדמות הזמן לאורך מאות השנים, ובמיוחד בתקופות ימי הביניים, הרנסנס והוויקטוריאני, שרפת עצים הפכה לבילוי פופולרי יותר ויותר.
ערכת כלים לשרפת עצים במהלך תקופות אלה כללה סיר או כיריים ניידים עם מכסה בו היו מספר חורים שאפשרו להכניס ולחמם מוטות ברזל מחודדים בצורות  שונות שהונחו בתוך הגחלים. המוטות היו נוטים להתקרר במהירות בזמן השימוש בהם, ולכן נדרשו מספר מוטות מחוממים, על מנת לשמור על עבודה רצופה.   
אני לא מומחית גדולה בעניין הצריבה ומשתמשת באמנות הזו כדי לקשט ולשדרג רהיטי עץ לצורכי דקורציה. מה שאני כן יכולה לומר על זה, שזה כיף גדול ותרפיה נהדרת לנפש, לכן עבודה מעולה גם לקשישים שעדין יכולים ליצור.

לשימושנו היום, עומדים מכשירי מחט הצריבה כמו זיקו שאפשר למצוא בחנויות היצירה ברחבי הארץ, מכשיר שאני משתמשת בו והוא בהחלט מספק את הסחורה. האמנים הרציניים עובדים עם צורב חוט הלהט שקצת קשה להשגה כאן בארץ. על ההבדלים בניהם, מה כדאי ומה רצוי, אני ממליצה לקרוא מאמר על הצורבים השונים וקריאת כל המאמרים של שרית צור  הכולל מאמר על סוגי העץ שמספקים הסברים סבירים לתחילת עבודה בתחום שנקרא אצלה, קעקועי עץ, ואפשר למצוא גם הדרכה כאן בפורום תפוז, וגם ב wiki How אתר שאני מאוד אוהבת, אבל הכי חשוב זה להתאמן הרבה על חתיכות עץ שונות כדי לאמן את היד להחזקה יציבה.
כך זה נעשה 
אז כמו שכבר ספרתי, אני אוהבת להשתמש בטכניקה זאת בתור קישוט מינימלי על פריטי עץ בבית, ומצאתי רעיונות והדרכות נחמדות ברשת שגם אתם תוכלו לעשות בלי להשקיע יותר מדי מאמץ והעיקר להנות מכמה שעות של נחת, כיף ויצירה. 
בבלוג where the smiles have been מצאתי עבודה נחמדה על עיגולי שעם פשוטים מאיקאה שיכולים לשמש כתחתיות לדברים חמים, שלטים או סתם תמונות לתליה על הקיר איתם תוכלו ליצור בקלי קלות.
כל מה שצריך לעשות זה להדפיס על טפט להדבקה ולחתוך עם סכין יצירה, דוגמה אהובה מהרשת, או לקנות שבלונה מתאימה, להדביק על השעם, לצייר את האובייקטים שרוצים לצרוב, להסיר את השבלונה מהשעם ולצרוב.


הדרכה מקסימה למתחילים של שלט כפרי על עץ טבעי (בעיני זה הרקע הכי מתאים לצריבת עץ כי ה נהדר ונותן את הרגשה הכי טבעית שיש) מצאתי בבלוג 

Alisa Burke יוצרת כפתורים מדסקיות עץ ואחרי שהיא קודחת להם חורים עם מקדח דקיק, היא צורבת אותם בעזרת הצורב ולהשלמת המראה, צובעת אותם בצבעים אקריליים (אפשר גם עם עפרונות צבעוניים כמו ליירה למשל). 

גם קוביות עץ למשחק ילדים או סתם לקישוט חדרי ילדים, מקבלות אצלה טיפול מיוחד מלא חן. 


עוד רעיונות מהבלוג של אליסיה, תוכלו למצוא כאן
רוצים לצבוע את היצירה אחרי הצריבה, כאן יש סרטון שמסביר איך לצבוע עם עפרונות צבע בלי להסתיר את טקסטורת הצריבה.

הדרכה והשראה לסרגל צמיחה עבור הילדים אפשר למצוא בבלוג

אני אוהבת כלי מטבח מקושטים, אבל לצייר עליהם זה קצת מסוכן ועלול לרדת עם המים לכן אמנות פירוגרפיה על כלים מעץ היא פתרון מושלם לסוגיה. 
האמן טומומיצ'י סוזוקי, חורט עם מחט צריבה על קרשי חיתוך בקווים עדינים צורות מושלמות שנותנות המון השראה ליצירה על רהיטים וחפצי נוי. 

צריבה מושלמת גם על עצי סחף שהוא מוצא בסיוריו

האמנית ססיליה גאלוצ'יו Cecilia Galluccio צדה את עיני עם הרהיטים המרשימים שלה הבנויים מעץ אלון ועשויים בטכניקות מיוחדות של צביעת יד וצריבת עץ, כאשר הרקע הוא כהה ומבליט בעצם את החלק הצרוב וצבע העץ הטבעי. הרהיטים האלה יכולים לשמש כירושה משפחתית העוברת מאם לבת במשך מאות שנים. 


האמנית מרילין סנדרלנד- marilyn sunderland מגדלת בעצמה את הדלעות אותן היא מגלפת, חורטת, מקשטת, צורבת ויוצרת מהם עציצים וסלים יפיפיים בטכניקות מיוחדות שיצרה במיוחד עבור אמנות נפלאה זאת. 

אם התיק שלכם משעמם אתכם כבר, אז במגזין MAKE מצאתי רעיון לצריבה על תיק עור, בואו ננסה...
צריבה על עור יכולה להיעשות ביד חופשית או עם סטנסילים ייעודיים ממתכת כמו בסרטון זה

בבלוג lsirish.com מצאתי הדרכה לתכשיט עור לצוואר עם דוגמת ריבועים אבל אפשר לתכנן עיצובים אחרים
  באותו הבלוג תוכלו גם למצוא הדרכת פירוגרפיה  על חגורות עור או צמידים

יש ברשת אפילו מי שצורב על עצמות וגולגולות ומוכר לאוהבי הז'אנר. 

 צריבה על עץ מתאימה לעיטור רהיטים, מנדלות, פרוסות גזעי עץ, שלטים, קופסאות, כלי עץ, עור ועוד... אז יאללה, רוצו להתנסות ותראו כמה שתהנו. 
עוד רעיונות, אספתי בפינטרס שם אני מבלה לפעמים שעות. 

4 תגובות:

  1. מאד אהבתי לשוטט בעולם הקסום שלך דבורה

    השבמחק
  2. המידע שאת נותנת כל כך מקיף, מעמיק ומלמד! תמיד נהנית לעקוב

    השבמחק

תגובתכם חשובה לי, תודה רבה !