יום רביעי, 18 במרץ 2020

מחט פאנץ' - Punch needle

מחט פאנץ' - אמנות או טכניקת רקמה עם חוטים וסרטים היוצרים לולאות המעניקות לרקמה נפח  ומראה של שטיח.
המקורות של שיטת  הרקמה עם מחט פאנץ'(מכת אגרוף) שנויים במחלוקת, יש הטוענים שהיא קיימת מאז שהמצרים הקדמונים התחילו לייצר מחטים עם עצמות ציפור חלולות, אחרים טוענים שמקורן במאמינים הקדומים ברוסיה, אחרים עוקבים אחר מקורותיה בגרמניה או אנגליה, כך או כך, המחט משמשת לרקמת פריטים כמו קישוטי קיר תלויים, קישוטים לבית, כריות, שטיחים ועיצוב מלאכות אחרות. 
רקמת מחט פאנץ' או Punch needle היא רקמת לולאות הנעשית עם מחט מיוחדת, העבודה נעשית על החלק האחורי של הבד ודוגמת  punch needle היא בעצם תמונת ראי בסוף העבודה. כשרוקמים עם המחט, נוצרים תפרים של מכונה בחלק העליון של הבד , תוך כדי יצירת לולאות בחלק התחתון של הבד. הבד חייב להיות מתוח כמו תוף בתוך חישוק רקמה . והעיקרון הוא לדחוף את המחט עד הסוף וכשמוציאים, לא להרים אותה גבוה מעבר למשטח הרקמה, זה גורם לפרימת הלולאה. 
ב wikiHow תוכלו למצוא הדרכה של צעד צעד, איך לפעול עם המחט? עם קצת סבלנות ואימון כדי להגיע למצב של רקמה באופן שוטף.  

מחטי פאנץ' מגיעות בעוביים שונים, כאשר את המחטים הדקות המתאימות לחוטי רקמה (כמו בהדרכה הקודמת)אפשר למצוא בארץ בחנויות היצירה כמו קסם האמנות בחצור. אבל את המחטים העבות המשמשות לשטיחים ושטיחי קיר , קשה עד בלתי אפשרי למצוא אצלנו. החברה המקורית והבטוחה של מחטי הפאנץ' היא Oxford בבעלותה של איימי אוקספורד שהתחילה את דרכה כרוקמת בחנות המוכרת שטיחים רקומים מתוצרת ביתית. כיום יש בבעלותה חברה המכשירה מורים ללימודי רקמת השטיחים ובה אפשר למצוא ולקנות את כל מה שקשור באומנות הקשורה לאמנות מחט הפאנץ' כולל הדרכות. המחטים הנ''ל לא זולות, אבל שוות כל פרוטה.
כך זה נעשה : 

                  בפוסט הזה, אספתי את ההדרכות האהובות עלי מהרשת ששווה לנסות אותם אבל בסגנון המועדף עליכם.
אחת ההדרכות שאהבתי במיוחד היא של מעצבת הטקסטיל בץ וויט שיצרה את 



היא לקחה את מלאכת היד העתיקה הזאת , הוציאה אותה מהקווים המסורתיים והקפיצה אותה מאות שנים קדימה, כך שהעבודה המודרנית משתלבת בצורה מושלמת עם החלק העתיק בעבודה,  בצורה זאת המסורת לא נתקעת בנקודת זמן מסוימת אלה נמצאת כל הזמן בתהליכים של התקדמות והתאמה.

בבלוג fall for diy מצאתי הדרכת מחט פאנץ' על יוטה וחישוקי רקמה, קישוט מודרני לקיר שיכול להשתלב בקלות בכל אחד מחלקי הבית.(לחצו על התמונות למעבר להדרכה)
 כך זה נעשה : 

הדרכה יותר מפורטת

הדרכת מחט פאנץ' עבור חוטי רקמה 

גם תכשיטים אפשר ליצור ובבלוג Marching North תמצאו הדרכה מיוחדת מאוד לעגילים רקומים בטכניקת הפאנץ' 

בבלוג the spruce crafts תוכלו למצוא עוד שפע של רעיונות יצירתיים לשימוש במחט הפאנץ' מומלץ להיכנס ולהתעדכן.
Punch Needle Patches

בק אנדרסן היא אומנית / מעצבת שחיה ועובדת על הר טמבורין, אוסטרליה.
היא מתמחה בעיצוב וייצור של שטיחים מצוירים ביד. השטיחים שלה עשויים 100%צמר, אותו היא צובעת בעזרת צבעים טבעיים וסינתטיים כאחד.
העיצובים שלה הם השתקפויות מסוגננות ועכשוויות של מה שהיא רואה בסביבתה. השטיחים שלה נמצאים בבתים ברחבי אוסטרליה ואפילו קנדה.
תעודת בוגר בעיצוב תעשייתי מהווה את הבסיס לראיית העולם העיצובית של בק שהיא לשלב את איכויות הטקסטיל עם פונקציונליות ודרישות חיי היומיום.(בק אנדרסן
בק משתמשת בין שאר הטכניקות שלה, גם בטכניקת הפאנץ' ויוצרת שטיחים משגעים, בצבעים מאירי עיניים. 

 Rose Pearlman רוז פרלמן היא אמנית ומורה לאמנות עם דגש על עיצוב טקסטיל  מברוקלין, ניו יורק. הסדנאות שלה מרכזות דרכים להכנת חפצים ביתיים יפים עם חומרים פשוטים וזולים. היא קופצת מפרויקט לפרויקט, מרעיון לרעיון ויוצרת אמנות נהדרת. 

ואם אתן מתכוננות להתחיל לעבוד עם טכניקת הפאנץ' הזאת, אז למה שלא יהיה תואם את רוח התקופה? 

הרשת מלאה בהדרכות חביבות ואפשר להתעדכן בעיקר ביוטיוב, אפשר להציץ גם באוסף הפינטרס שלי ולשאוב רעיונות. 

נ.ב סוף סוף מצאתי את המחט המיוחלת כאן בארץ ובשני עוביים 3 מ''מ ו 5 מ''מ  בברנינה, חנות אונליין 


9 תגובות:

  1. הי דבורה,
    תודה רבה על הסקירה הכל כך מפורטת והודגומאות המרהיבות, בדיוק לטעמי:-). את יודעת איפה אפשר להשיג בארץ מחט פאנץ' של Oxford, אני מחפשת המון זמן באיזור המרכז ולא מוצאת.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין לא מצאתי בארץ, אבל את יכולה לקנות מהמקור. יש לינק בפוסט

      מחק
    2. הנה מצאתי כאן סו'ס https://www.bernina.co.il/product/%D7%A1%D7%98-%D7%9E%D7%97%D7%98%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%A8%D7%A7%D7%9E%D7%94-punch-needle?aff=GoogleMerchant&ref=&gclid=Cj0KCQiAxoiQBhCRARIsAPsvo-wUT2i_D4NcRheJg4hQXOaH2hJI85FC99_lN0wdHmYVHRmnaKDGl7caAiX5EALw_wcB

      מחק
  2. שלום דבורה, לא מצאתי בשום פוסט הערה על מה שקורה מהצד השני של הריקמה. איך תופסים את הלולאות כדי שלא תתפרמנה.האם יש אפשרות לעבוד על בגדים ולכבס?

    השבמחק
    תשובות
    1. החלק האחורי הוא בעצם החלק שאת רוקמת עליו, עם התכים הפשוטים ועליו אני מורחת דבק כדי שלא יפרם

      מחק
  3. היי,
    קניתי את המחט של אוקספורד אך לא יודעת איזה בדים מתאימים.
    האם את יודעת? ואם כן איפה אפשר לקנות?

    השבמחק
  4. היי,
    קניתי את המחט של אוקספורד אך לא יודעת איזה בדים מתאימים.
    האם את יודעת? ואם כן איפה אפשר לקנות?
    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. אצלי ניתן לרכוש בדים מיוחדים לפאנץ' נידל

      מחק
  5. אני משתמשת בבדים לרקמה או יוטה

    השבמחק

תגובתכם חשובה לי, תודה רבה !