יום שבת, 12 בספטמבר 2015

קורוזיה, חלודה, פטינה עם המון טורקיז

קורוזיה אנגליתCorrosion; בעבריתשִׁתּוּךְ) הוא תהליך כימי הרסני בחומר, הנובע מחשיפה לסביבה - מגע בחומר אחר (חמצן, למשל) או סביבה חומצית או בסיסית במיוחד. 
במקום שבו מתרחשת קורוזיה נוצרת תרכובת של המתכת - תחמוצת או מלחים. מכיוון שתרכובת זו חלשה ונקבובית בדרך כלל, היא מתפוררת עד מהרה וגורמת להרס המתכת. 
באמנות  משתמשים בקורוזיה בצורה מכוונת כדי ליישן את המוצר ולתת אפקט של פגעי הזמן שעברו עליו. 
יש כמה שיטות ליצור קורוזיה, עם מוצרים טבעיים או צבעים מתכתיים וגם תרכובות כימיות. שיטות הקורוזיה הטבעיות, עובדות נהדר על פליז ונחושת ונפלא לשדרוג רהיטים גם.
הנה לפניכם כמה רעיונות : 
http://jewelrymakingjournal.com/rena-klingenberg/
חשוב: יש  לנקות את המתכת ולהסיר כל עקבות של שומני העור או כל דבר אחר שעשוי להתנגד לפטינה. לפני שמתחילים את תהליך, יש לשטוף את שני הצדדים של הנחושת ביסודיות עם כמות נדיבה של סבון כלים נוזלי. לאחר שטיפה עם סבון הכלים, מפזרים כמות קטנה של סודה לשתייה על שני הצדדים של הנחושת ומשפשפים היטב עם צמר הפלדה .לשפשף עם כיוון הנחושת.
http://jewelrymakingjournal.com/vinegar-and-salt-patina/
לשטוף את כל עקבות הסודה לשתייה - ואז בלי לנגוע ביד חשופה בנחושת, לייבש אותה ביסודיות עם נייר סופג.
בכלי זכוכית יש לערבב 3 כפות חומץ עם 3 כפיות מלח ולהכניס את הנחושת פנימה. יש לוודא שהנוזל מכסה את כל המתכת. (תמיד אפשר להגדיל את הכמות לפי הצורך) 
אפשר להשאיר בפנים יום, שעה אבל לא פחות מחצי שעה. להוציא את הנחושת מהקערה ולהניח על מגבת נייר מקופלת.
לא לייבש אותו או להסיר ממנו את הלחותהוא צריך להתייבש באוויר באופן טבעי ! אחרי כשעה כבר צריכה להופיע  התחלת קורוזיה, בשלב זה אפשר לפזר מעט מלח גס לעזרה בפיתוח הקורוזיה ולתת לזה לעמוד במשך כמה שעות או ימים לפי ראות עיניכם. (במידה והתהליך לא הצליח, יש לייבש את הנחושת ולהתחיל את כל התהליך מחדש). לאחר הייבוש, הקורוזיה המסוימת הזאת נוטה להיות פריכה ומאובקת, לכן מומלץ לתת לקורוזיה להתפתח מעבר למה שאתם באמת רוצים. בדרך זו תישאר קורוזיה בכמות הרצויה, לאחר שתורידו את האבקה שנוצרה.
http://jewelrymakingjournal.com/vinegar-and-salt-patina/
כשמחליטים שהתהליך הסתיים, יש לשטוף את שני הצדדים של הנחושת עם מים. אם ברצונכם להסיר יותר קורוזיה, יש להשתמש בעדינות בצמר הפלדה כדי לשפשף את האזור ממנו תרצו להסיר את עודפי הקורוזיה. בסיום הניחו ליבוש על נייר סופג או יבשו עם מייבש שיער להאצת התהליך. אחרי כמה ימים, אפשר לאטום את הנחושת עם לכה שקופה בתרסיס או לכה קריסטלית.                               
http://jewelrymakingjournal.com/vinegar-and-salt-patina/

למי שמעוניין בהדרכה נוספת וקצת מוזרה של רנה, הדרכה לקורוזיה עם צ'יפס  על פליז ועל נחושת
http://jewelrymakingjournal.com/potato-chip-patina-on-brass-and-copper-tutorial/

בבלוג אוצרות מהלב התהליך אפילו פשוט יותר . מערבבים חומץ לבן או סיידר תפוחים ומלח(ללא כמות) בכלי, זורקים פנימה מפתחות, צירים, חלקי שעון ועוד ומשאירים אותם לכל הלילה, מוציאים על נייר עיתון ומשאירים שוב ליום שלם או יותר (בלי לנגב). אם לא הופיעה חלודה יש לחזור על כל התהליך מחדש. לבסוף לשטוף עם הרבה מים לנגב וליבש ולרסס עם לכה.
  
איך ליצור פטינה כחולה על נחושת בעזרת אמוניה, ''אותה הגברת בשינוי אדרת''
ע''י שימוש בצבעים שמכילים מתכות בתוכם והשפרצה של פטינה, כל חומר הופך לחלוד.

סדרת צבעי ענתיק שיק שמייבאת חברת סאן דק, יכולה לעזור לכם בלממש את הטכניקות האלה במהירות ובקלות

בשיטה זאת אפשר להפוך גם חומרים כמו עץ וזכוכית לחלודים.
טארה מהבלוג Suburble הפכה צנצנות זכוכית, לצנצנות חלודות עם החומרים האלה  
 אפשר לקנות גם כאן באמזון .
http://www.suburble.com/2014/02/mason-jars-blue-patina.html
צובעים 2 שכבות של פריימר למתכת ומיבשים. צובעים שכבה אחת של צבע מטלי באפקט נחושת ומייבשים צובעים שכבה שנייה ובעודה רטובה מרססים עם ''פטינה כחולה לאפקט מתכת, ליישון'' בכיוונים שונים, ליצירת אקראיות בחלודה.
אני מאוד אוהבת את הניגודיות של הטורקיז על הנחושת. אם אתם עוסקים בצביעה, אפשר פשוט לצבוע שכבה ראשונה בגוון חום כהה עליו בטכניקת צביעה יבשה צבע מטלי נחושתי, על הנחושת, לצבוע בצבע טורקיז  בטכניקת צביעה יבשה,  כשצבע הנחושת  יבש. לבסוף אפשר למרוח או לרסס לכה אקרילית או קריסטלית לפי טעמכם.

תגובה 1:

  1. היי,
    רוצה ללמוד כיצד מייצרים צבע עם אפקט קורהוזיה על ברזל.
    תודה.

    השבמחק

תגובתכם חשובה לי, תודה רבה !